چنلیوم – چلنیوم چیست؟ راز ماندگاری چنلیوم (چلنیوم) در تابلوهای تبلیغاتی چیست؟

بشر خط را اختراع کرد تا از آن به‌عنوان ابزاری برای ثبت و نوشتن اندیشه‌ها استفاده کند. حروف برجسته چنلیوم (چلنیوم) همان نشانه‌هایی هستند که به چشم آشنا می‌آیند و معنایی را که بر آن تأکید داریم منتقل می‌کنند. تابلو چنلیوم (تابلو چلنیوم) نامی برگرفته از کانال Channel و آلومینیوم Aluminium در صنعت تبلیغات و ساخت حروف برجسته و نشانه‌های نوشتاری است.
این نام صنعتی در ایران میان کلام محاوره‌ای غلتیده و به چلنیوم (اشتباهی مصطلح) تغییر یافته است.
قطعه‌های جداگانه‌ای از کانال‌های آلومینیومی که به‌صورت حروف در می‌آیند و سپس با بلوک‌های اس‌ام‌دی SMD روشن می‌شوند. قطعات چنلیوم همچنین قابلیت طراحی و ساخت با مشخصات لوگو، رنگ و فونت شرکت شما را دارند تا تصویری بسیار حرفه‌ای از برند شما را به نمایش بگذارند.
تابلوهای تبلیغاتی حروف برجسته چنلیوم نسل جدیدی از ابزارهای تبلیغی هستند که باقدرت نفوذ بالا تأثیر‌گذاری ماندگاری بر مخاطب دارند.

برای سفارش تابلو چلنیوم باما در ارتباط باشید.

در این مقاله به‌منظور آشنایی بیشتر با دنیای تابلوهای چنلیوم به سرفصل‌های زیر خواهیم پرداخت:

  • تاریخچه حروف برجسته چنلیوم

  • ساختار فیزیکی چنلیوم در تابلوهای تبلیغاتی

  • انواع حروف چنلیوم

  • انواع تابلوهای چنلیوم

در ادامه با ما همراه باشید.

 

تاریخچه حروف برجسته چنلیوم (حروف برجسته چلنیوم)

حروف برجسته چنلیوم در اوایل دهه ۱۹۷۰ به دنیای تبلیغات معرفی شدند. طی ده سال در اواخر دهه ۷۰ میلادی با نور داخلی تجهیز شدند که جلوه سه‌بعدی بیشتری فراهم می‌کردند. به این صورت ویترین فروشگاه‌ها و تابلوهای ورودی به‌سوی مدرن شدن پیش رفتند. بازخوانی‌های اولیه تابلوهای چنلیوم حروفی دست‌ساز از فلز و پلاستیک بودند که بر بستری از چوب نصب می‌شدند.
تاریخچه حروف برجسته چنلیوم ارتباط مستقیم با مسیر صنعتی‌شدن جوامع در حال پیشرفت دارد. قابلیت افزودن نشانه‌هایی که به چشم آشنا می‌آیند و معنایی را که بر آن تأکید داریم منتقل می‌کنند. این تابلوهای چشم‌نواز برای نصب بر هر ساختمانی مناسب هستند. حروف برجسته چنلیوم بسیار جسور هستند و قدرت قابل‌توجهی برای متوقف کردن افراد مقابل خود دارند.
به این صورت کمک می‌کنند تا رقبا از یکدیگر پیشی بگیرید.
بسیاری از صاحبان مشاغل بر روی حروف برجسته چنلیوم اصرار می‌ورزند تا به نفوذ حداکثری تبلیغات محیطی دست یابند. تأثیرگذاری قدرتمند تابلوهای تبلیغاتی چنلیوم در حافظه دیداری، راز ماندگاری چنلیوم (چلنیوم) در تابلوهای تبلیغاتی است.
علائم از گذشته‌های دور برای نشانه‌گذاری و هدایت به مسیر یا موضوعی خاص استفاده شده‌اند اما با سرعت گرفتن تولیدات صنعتی، رقابت در تبلیغات و جلب نظر مشتریان دارای اهمیت ویژه و استراتژیک شد. روش‌های تبلیغاتی زیادی آمده‌اند، محبوب شده‌اند، و رفته‌اند. اما تابلوهای حروف برجسته انتخابی خیره‌کننده مانده است و پابه‌پای رشد تکنولوژی تکامل پیدا کرده است. با فراگیر شدن استفاده جریان الکتریسیته به‌عنوان امری بدیهی در زندگی، زندگی حروف برجسته نیز تحت‌تأثیر قرار گرفت.
با آغاز قرن بیست و یک و در سال ۲۰۰۰ میلادی، شرکت MCI در کشور اسپانیا با استفاده از تکنولوژی‌های نوین موفق به ابداع آلیاژی از فلز آلومینیوم شد که با روشی خلاقانه حروف برجسته را بازآفرینی نمود. محصول جدیدی به شکل ورق‌های انعطاف‌پذیر آلومینیومی که با سطحی آیینه گونه همانند آلیاژ استیل به نظر می‌رسند. این محصول در ابتدا با نام چنلیوم (چلنیوم) Channelume به جهان صنعت معرفی شد و سپس با نام تجاری آلوراپید ALURAPID در ساخت تابلوهای تبلیغاتی حروف برجسته ماندگار شد. واژه Channel به معنی کانال از آنجا به این صنعت راه‌یافته است که حروف و نشانه‌ها پس از فرم‌گیری به شکل اجسامی U شکل درمی‌آیند. کانال‌هایی که نور و رنگ از خود ساطع می‌کنند.

 

ساختار فیزیکی چنلیوم در تابلوهای تبلیغاتی

حروف برجسته چنلیوم Channelume از سه بخش اساسی ساخته می‌شوند. هر حرف یا نشانه به‌صورت جداگانه تولید و بر تابلو یا نمای ساختمان یا دیوار متصل می‌شود. به همین دلیل، طراحی حروف برجسته بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توانیم از طیف متنوعی از فونت، اندازه و رنگ استفاده کنیم.

حروف برجسته چلنیوم (چنلیوم) از اجزاء زیر ساخته می‌شوند:

1) نمای بیرونی یا صورت کار Face که بر اساس طرح موردنظر از ورقه‌های رنگی پلکسی‌گلس Plexiglass با برش لیزری ایجاد می‌شود.

پلکسی Plexi نوعی پلیمر نسبتاً شفاف و سخت و مقاوم در برابر حرارت است که در رنگ‌های مختلف رفتاری شبیه به شیشه‌های رنگی نسبت به نور دارد. پلکسی نسبت به شیشه از شکنندگی کمتری برخوردار است و در برابر ضربه مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. در عین سبک بودن از دوام خوبی برخوردار است. به دلیل سختی، برش پلکسی‌گلس با دستگاه‌های لیزری انجام می‌شود.

2) برجستگی حروف که از ورقه‌های آلومینیوم براق و رنگی با عرض‌های متفاوت خمیده و شکل داده می‌شود. این بخش بدنه اصلی کانال Channel حروف را تشکیل می‌دهد که در اصطلاح ساختاری، لبه چنلیوم (لبه چلنیوم) نامیده می‌شود.

رول‌های آلومینیومی انعطاف‌پذیر و صیقلی در عرض‌ها و رنگ‌های متنوع که نه‌تنها حجم بدنه حروف برجسته چنلیوم – حروف برجسته چلنیوم – را می‌سازند که با انعکاس نور، برجستگی و جلوه چشمگیری بر روی تابلوهای تبلیغاتی می‌آفرینند.

از خصوصیات دیگر لبه چنلیوم در حروف برجسته، نوار باریک اسفنجی گردگیر است که سازندگان معتبر آن را به‌خوبی در دیواره درونی طراحی و تعبیه کرده‌اند تا مانع ورود گردوغبار و آب به داخل حروف شود.

مراحل ایجاد انحنا و خمیدگی لبه‌های حروف و تعبیه شیار بر روی لبه به دو صورت امکان‌پذیر است.

استفاده از دستگاه چنلیوم‌ساز که به‌صورت کامپیوتری طبق فایل طراحی شده به خمیده کردن و شکل‌دادن به نوارهای آلومینیومی می‌پردازد. در این روش امکان هماهنگ نبودن حروف فارسی با عملکرد دستگاه وجود دارد.

روش دیگر فرم‌دهی توسط استادکار ماهر و بر روی میزهای شابلون‌شده مخصوص به‌وسیله دست انجام می‌شود. این روش به دلیل تلفیق مهارت هنری و ابزار و حضور تجربه و دستان هنرمند استادکار، روشی کارآمدتر برای آفریدن حروف برجسته چنلیوم است.

پس از آماده‌سازی لبه چنلیوم، این بدنه و پلکسی‌گلس برش خورده بر روی‌هم فیکس شده و با چسب مخصوص مستحکم می‌شوند. در این زمان فرم اصلی حروف برجسته چنلیوم آماده شده است و چشم‌انتظارِ قرارگرفتن بر بستر خود است.

3) بستر یا صفحه پشت حروف که در انتهایی‌ترین عمق سازه قرار می‌گیرد. این صفحه پشتی شامل ورق‌هایی از جنس آلومینیوم Aluminum یا صفحه‌های PVC است که با استفاده از برش لیزری و یا دستگاه‌های برش دارای تیغه بر اساس طرح موردنظر ساخته می‌شود.

ساختار فیزیکی چنلیوم در تابلوهای تبلیغاتی در عین ظرافت از استحکام بالایی برخوردار است.

ورق‌های PVC در مقابل تغییرات آب‌وهوایی، نور خورشید، گرما و سرما مقاوم هستند و تغییر حالت نخواهند داد، به همین منظور جهت زیرسازی حروف چلنیوم بسیار کاربرد دارند.

بر روی سطح بستر هماهنگ با طراحی نور از لامپ‌های اس‌ام‌دی SMD جهت نورپردازی و روشنایی استفاده می‌شود.

 

انواع حروف چنلیوم

راز ماندگاری چنلیوم (چلنیوم) در تابلوهای تبلیغاتی با تنوع و گستردگی کاربرد آنها ارتباط مستقیم دارد. امکان آفرینش حروف برجسته در اندازه‌های کوچک تا بسیار بزرگ با سبک‌های نورپردازی متنوع و خلاقانه، انواع حروف چنلیوم را مناسب برای حضور در عرصه‌های متفاوت تبلیغاتی کرده است.

برای سفارش حروف برجسته چنلیوم باما تماس بگیرید.

در اینجا به معرفی چند سبک نورپردازی در حروف برجسته چنلیوم می‌پردازیم.

  • چنلیوم ساده:

حروف چنلیوم با روشنایی نمای جلو، دارای بستر پشتی آلومینیومی، کناره‌های آلومینیومی (لبه چنلیوم) و صفحه‌های پلکسی‌گلس هستند. حروف و نشانه‌های ساخته‌شده به شکل کانال از رنگ‌های موردنظر، به چراغ‌های روشنایی – معمولاً اس‌ام‌دی SMD مجهز شده است. صفحه پلکسی‌گلس به رنگ دلخواه به‌تناسب طرح و قوطی (کانال) برش داده شده و با چسب‌های ویژه به آن متصل می‌شود. حروف چنلیوم با نور جلو در طول روز یا شب بسیار قابل‌مشاهده هستند و از محبوب‌ترین نوع حروف برجسته محسوب می‌شوند.

  • چلنیوم نور اندریک:

حروف چنلیوم با تکنیک نور مخفی همانند نوع ساده هستند با این تفاوت که لامپ‌های اس‌ام‌دی SMD بر پشت صفحه حروف برجسته نصب شده و در فاصله چند سانتی‌متری از زمینه قرار می‌گیرند، به‌این‌ترتیب شعاع نور در پس‌زمینه منعکس می‌شود و هاله بسیار چشمگیری در اطراف حروف چنلیوم ایجاد می‌کند.

  • حروف چنلیوم با روشنایی در جلو و پشت:

این حروف برجسته دارای صفحه اکریلیک در نمای جلو و صفحه پشتی شفاف از جنس پلی‌کربنات هستند. این ویژگی به حروف برجسته شما جلوه‌ای روشن می‌بخشد و همچنین هاله‌ای در پشت ایجاد می‌کند. جلوه‌ای بسیار خیره‌کننده و چشم‌نواز که هرگز توجه بیننده را از دست نمی‌دهد.

  • چنلیوم RGB یا هفت‌رنگ:

این حروف برجسته همانند چنلیوم ساده ساخته می‌شوند با این تفاوت که در نما، پلکسی‌گلس سفید نصب شده و اس‌ام‌دی SMD داخلی از نوع RGB است که تلفیقی از نورهای متنوع را به نمایش می‌گذارند.

  • تابلوهای چنلیوم دوبل:

نمای پلکسی در حروف چنلیوم این تابلوها از دو یا چند رنگ پلکسی‌گلس تشکیل شده است که به‌صورت لایه‌های دوبل بر روی‌هم قرار گرفته‌اند.

  • تابلوهای چنلیوم پانچ:

حروف برجسته چنلیوم در این تابلوها به لحاظ ساختاری همانند حروف ساده هستند با این تفاوت که لبه چنلیوم پانچ شده است. این قابلیت باعث می‌شود نه‌تنها نور از سطح نما ساطع شود، بلکه از دیواره‌های حروف و لبه‌های پانچ شده نیز نورافشانی نماید.

  • چنلیوم فول‌کالر:

این حروف برجسته چنلیوم دارای اس‌ام‌دی SMD فول‌کالر هستند و از قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ برخوردارند. با استفاده از بلوک‌های چنلیوم رنگی دارای سه سیم تولید می‌شوند و دارای مدار فرمان مخصوص خود هستند. این تابلوهای تبلیغاتی محبوبیت بسیار بالایی دارند.

راز ماندگاری چنلیوم (چلنیوم) در تابلوهای تبلیغاتی، استفاده از متریال بادوام مانند آلومینیوم و پلکسی است که در برابر عوامل محیطی، تغییرات دما و بارندگی بسیار مقاوم‌اند. شما می‌توانید با بهره‌گیری از حروف برجسته چنلیوم، برند، محصول و خدمات خود را با بالاترین درجه نفوذ در ذهن مشتری ماندگار کنید.