طراحی و ساخت تابلو نئون رنگی

به دنیای طراحی و ساخت نئون رنگی خوش آمدید. بی‌شک همهٔ ما تصاویر جذابی از نور تابلوهای نئون، روی ویترین مغازه‌های کودکی به یاد داریم. لوله‌های شیشه‌ای باریک و نورانی به رنگ قرمز و نارنجی که به طرز شگفت‌آوری شب‌ها را جذاب می‌کردند!

این چراغ‌ها هنگامی که جریان الکتریکی از آن‌ها عبور می‌کند درخشش قرمز و نارنجی چشمگیری تولید می‌کنند.

با پیشرفت و نوآوری در صنعت تولید لامپ‌های نئون، طراحی و ساخت نئون رنگی در مسیر خلاقیت و رشد قرار گرفت. امروزه یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات تبلیغات محیطی همچنان تابلوهای نئون است. با طراحی‌های مدرن و خلاقانه، نسل جدیدی از نئون و موارد استفاده متنوع در حال گسترش است.

برای سفارش تابلو نئون رنگی باما در ارتباط باشید.

در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر با چراغ‌های نئون در زمان سفر کنیم و درباره این موضوعات بیشتر بدانیم:

  • تاریخچه نئون و نحوه تولید آن

  • انواع نئون رنگی و موارد استفاده آن‌ها

  • چگونگی طراحی و ساخت تابلو نئون

برای آشنایی بیشتر با این صنعت هنری با ما همراه باشید.

 

نور نئون Neon light چیست؟

تاریخچه نئون و نحوه تولید نئون‌های رنگی داستانی جذاب از رابطهٔ تنگاتنگ علم و صنعت است.

چراغ‌های نئون بر اساس نام گاز بی‌بو و بی‌رنگی که به‌ندرت در جو زمین یافت می‌شود – نئون نام‌گذاری شده‌اند. نئون Neon

از جمله عناصر گازهای نجیب یا بی‌اثر است که توسط شیمی‌دان اسکاتلندی – سر ویلیام رمزی  Sir William Ramsay کشف شد.

درگذشته چراغ‌های نئون سنتی حاوی مقادیر کمی گاز نئون بودند و درخشش نارنجی مایل به قرمز داشتند، اما با پیشرفت دانش و تکنولوژی تولیدکنندگان از مواد شیمیایی و گازهای دیگری نیز برای تولید رنگ‌های جدید استفاده کرده‌اند.

هرچند که سر ویلیام رمزی خانواده گازهای نجیب را در ۱۹۰۴ کشف کرد، اما این ژرژ کلود Georges Claude  – مهندس و مخترع فرانسوی – بود که کاربرد تجاری گاز نئون را به جهان صنعت معرفی کرد.

ژرژ کلود سال‌های زیادی را صرف تکمیل تکنیک‌های ساخت برای ایجاد نورپردازی در لوله‌ای نئونی کرد. او تلاش کرد تا نوری با عمر مفید طولانی فراهم کند که سوسو نمی‌زند. ژرژ کلود اولین نورپردازی لوله‌های نئونی را در نمایشگاه خودروی پاریس در ۱۹۱۰ ارائه کرد. از آن زمان، چراغ‌های نئون در صنایع مختلف محبوب و ماندگار شدند. دیگر اعضای خانواده گازهای نجیب که در صنعت چراغ‌های نئون و ساخته‌شدن رنگ‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند؛ زنون، آرگون، کریپتون و هلیوم هستند که در ادامه به معرفی ماهیت و عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

نحوه تولید نئون چگونه است؟

چراغ‌های نئون با پرکردن یک لوله شیشه‌ای از گاز نئون ساخته می‌شوند. درعین‌حال، می‌توانید با مخلوط کردن نئون با گازهای دیگر، طیف‌های رنگی متنوعی بر اساس نیازتان تولید کنید.

برای درک نحوه تولید نئون توجه به عملکرد جریان الکتریسیته بسیار مهم است. لوله‌های نئون دارای دو الکترود در دو انتها هستند که با استفاده از جریان مستقیم الکتریسیته (DC) یا جریان متناوب (AC) کار می‌کنند. در صورت استفاده از جریان DC، تنها درخشش اطراف یکی از الکترودها قابل‌مشاهده است. به همین دلیل، اکثر چراغ‌های نئون با استفاده از جریان متناوب AC تغذیه می‌شوند.

 

چراغ‌های نئون چگونه عمل می‌کنند؟

هنگامی که جریان الکتریکی از پایانه‌ها عبور می‌کند، انرژی کافی برای حذف الکترون‌های بیرونی از اتم‌های گاز نئون انباشته می‌شود.

اگر ولتاژ ناکافی باشد، نور نئون درخششی ایجاد نمی‌کند زیرا انرژی جنبشی تولید شده برای فرار الکترون‌ها از اتم‌های نئون کافی نیست.

پس از برقراری ولتاژ، پایانه منفی لوله، اتم‌های دارای بار مثبت را جذب می‌کند. در همین حال ترمینال مثبت، الکترون‌هایی را که از اتم‌ها جدا می‌شوند جذب می‌کند. این گردش الکترون مدار نور را کامل می‌کند.

درحالی‌که اتم‌ها در لوله حرکت می‌کنند، به یکدیگر برخورد کرده و با انتقال انرژی به اتم‌های دیگر گرمای زیادی آزاد می‌نمایند.

گرمای آزاد شده باعث می‌شود که الکترون‌ها با آزاد شدن انرژی (فوتون/نور) به حالت اولیه خود برگردند و این چرخه تا زمان حضور جریان الکتریسیته ادامه می‌یابد.

 

انواع نئون رنگی و موارد استفاده نئون‌ها

امروزه ۲ نوع معمول از چراغ‌های نئون وجود دارد:

  • چراغ‌های نئون سنتی
  • چراغ‌های نئون ال‌ای‌دی LED

 

چراغ‌های نئون سنتی در لوله‌های شیشه‌ای عرضه می‌شوند و به طور مستقیم با گاز پر شده داخل لوله نئونی ارتباط دارند. هر گاز به‌تنهایی و یا مخلوطی از گازها همراه افزودنی‌های شیمیایی دیگر می‌توانند آفرینندهٔ نور نئون جدیدی باشند. در اینجا به ۶ نوع برجسته و کاربردی از انواع نئون رنگی شیشه‌ای اشاره می‌کنیم:

1) نئون Neon
همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، نئون خالص در سطوح معمولی درخشش قرمز از خود ساطع می‌کند. چراغ‌های نئون حاوی سطوح بالاتر گاز نئون، رنگ‌های صورتی یا قرمز کم حال تر خواهند داشت.

2) کریپتون Krypton
کریپتون درخشش سفید مایل به زرد تولید می‌کند، به همین دلیل است که سازندگان از آن برای تولید طیف وسیعی از رنگ‌ها استفاده می‌کنند. صنعتگران معمولاً هنگام اضافه‌کردن کریپتون به لوله‌های نورپردازی برای ایجاد رنگ موردنظر از شیشه‌های رنگی استفاده می‌کنند.

3) زنون Xenon
زنون درخششی تیره به رنگ گیاه اسطوخودوس – طیفی از بنفش – ساطع می‌کند که وقتی با گازهای دیگر مخلوط می‌شود، رنگ‌های متنوع بدیعی می‌آفریند.

4) هلیوم Helium
سازندگانی که چراغ‌های نئون را برای مناطق سردتر می‌سازند، هلیوم را به همراه آرگون و بخار جیوه به لوله اضافه می‌کنند تا سریع‌تر گرم شود. هلیوم درخشش صورتی مایل به قرمز تولید می‌کند.

5) آرگون Argon
صنعتگران برای طراحی و ساخت نئون رنگی با رنگ‌های آبی پرجنب‌وجوش بی‌نظیر معمولاً بخار جیوه را با آرگون مخلوط می‌کنند. همچنین گاهی اوقات داخل لوله شیشه‌ای را با فسفرهای حساس به UV رنگ می‌کنند تا رنگ‌های تازه‌ای تولید کنند. چراغ‌های نئون با رنگ‌های شفاف آبی، سفید، زرد یا سبز احتمالاً حاوی گاز آرگون هستند.

6) بخار جیوه Mercury
سازندگان چراغ‌های نئون بسته به رنگی که می‌خواهند ایجاد کنند (رنگ‌های پایه گرم یا سرد) از بخار جیوه یا نئون استفاده می‌کنند. برای رنگ‌های سرد، مانند بنفش و سبز، تولیدکنندگان معمولاً به‌جای نئون از جیوه استفاده می‌کنند.

  • نسل جدید نئون دارای چراغ‌های نئون ال‌ای‌دی هستند که از دیودهای ساطع‌کننده نور (LED) استفاده می‌کنند. نئون LED از مواد PVC مقاوم در برابر شعله ساخته شده است. بلوک‌های نزدیک به هم که اجازه می‌دهند نور ساطع‌شده همپوشانی داشته باشد. چراغ‌های نئون ال‌ای‌دی معمولاً در مقایسه با چراغ‌های نئون سنتی سبک‌تر و بادوام‌تر هستند، زیرا ال‌ای‌دی‌ها با پوشش‌های پلیمری پوشانده شده‌اند که به محافظت از دیودها در برابر آسیب کمک می‌‌کنند.

انواع متداول چراغ‌های LED نئون عبارت‌اند از:

  • LED نئون فلکس مینی، خطی، پیکسل، ال‌ای‌دی نئون فلکس چشم‌انداز، RGB و RGBW

 

موارد استفاده نئون‌ها چیست؟

گسترده‌ترین کاربرد نئون‌ها استفاده در روشنایی است.

چراغ‌های نئون خصوصاً به رنگ قرمز به دلیل نیاز به فشار کم گاز در لوله نئونی حضور وسیعی در انواع مختلف تبلیغات محیطی، علائم راهنمایی رانندگی، جاده‌ها و موارد مشابه دارند.

لازم به ذکر است لوله‌های پر شده از نئون و سایر گازها می‌توانند از شیشه یا پلاستیک ساخته شوند و انواع شکل‌ها یا فرم‌ها را به خود بگیرند.

متداول‌ترین استفاده از تابلوهای نئونی در دکوراسیون فضای باز و همچنین طراحی داخلی است.

از تابلوهای نئون می‌توان در کارهای هنری نمایشی و ساخت دکور استفاده کرد.

تابلو نئون در دکوراسیون داخلی خانه و دفتر کار، فضاسازی خلاقانه‌ای را رقم می‌زند.

همچنین، تابلوی نئون می‌تواند جایگزین خوبی برای چراغ شب باشد.

تابلوهای نئونی برای خلق صحنه‌های بی‌نظیر عکاسی و فیلم‌برداری بسیار جذاب هستند.

 

مزایای استفاده از نور نئون چیست؟

چرا بسیاری از کسب‌وکارها چراغ‌های نئون را به گزینه‌های روشنایی دیگر ترجیح می‌دهند.

  1. طول عمر طولانی
    درحالی‌که لامپ‌های استاندارد عمر مفیدی بین ۶ ماه تا ۱ سال دارند، لامپ‌های نئون می‌توانند به طور متوسط ​​بین ۵ تا ۱۰ سال کار کنند. لامپ‌های نئون در صورت نگهداری صحیح حتی می‌توانند تا ۲۰ سال دوام بیاورند. طول عمر آنها معمولاً تحت‌تأثیر عواملی مانند حساسیت به بارهای الکتریکی و قرارگرفتن در معرض گرما است که می‌تواند باعث خراب‌شدن سیم‌کشی برق چراغ‌های نئون شود. در مقایسه با سایر گزینه‌هایی که نیاز به تعویض مکرر لامپ دارند، نگهداری آنها آسان‌تر است.
  2. انرژی کارآمد
    ازآنجایی‌که گزینه‌های نورپردازی نئون از طریق تعامل الکتریسیته با گاز، نور تولید می‌کنند، در مقایسه با چراغ‌های سنتی الکتریکی انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. همچنین تخمین زده می‌شود که چراغ‌های نئون در مقایسه با سایر چراغ‌ها تا ۵۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. حتی می‌توانید بر روی چراغ‌های نئون خود دیمر نصب کنید تا مصرف انرژی آنها را بیشتر کاهش دهید.
  3. قابل تنظیم
    این یکی از بزرگ‌ترین مزایای چراغ‌های نئون است. آنها امکان آزادی طراحی بیشتری فراهم می‌کنند. لوله‌های شیشه‌ای که در چراغ‌های نئون استفاده می‌شود قابل خم شدن هستند بنابراین می‌توانید آنها را به هر یک از طرح‌های دلخواه تبدیل کنید. علاوه بر این، چراغ‌های نئون دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌های زنده هستند که می‌توانند نیازهای هر کسب‌وکاری را برآورده کنند.
  4. دید بالا
    یکی از دلایل اصلی جذب بسیاری از کسب‌وکارها به چراغ‌های نئون، توانایی نورهای نئون در برجسته‌کردن مکان است. بر خلاف انواع دیگر چراغ‌ها، مانند چراغ‌های LED جهت‌دار، چراغ‌های نئون می‌توانند نور ۳۶۰ درجه ارائه دهند؛ بنابراین، آنها را می‌توان حتی از راه دور به‌خوبی مشاهده است.ارتفاع حروف ۲/۵ سانتیمتری تا ۹ متر قابل‌مشاهده است همچنین علائم بزرگ‌تر تا حدود ۳۰ متری به‌خوبی دیده می‌شوند.
  5. دربرگیرنده طیف وسیعی از ولتاژ
    چراغ‌های سنتی نیاز به منابع الکتریکی استاندارد دارند، درحالی‌که چراغ‌های نئون می‌توانند در طیف وسیعی از ولتاژها کار کنند؛ بنابراین، طراحان نور می‌توانند به دلیل انعطاف‌پذیری نورهای نئون در مورد منابع انرژی و انواع ساختار، بیشتر بر روی رویکردهای نورپردازی خلاق تمرکز کنند.

 

نحوه ساخت تابلو نئون

طراحی و ساخت نئون رنگی تلفیق صنعت و هنر است.

نحوه ساخت  تابلو نئون از برش و فرم دهی لوله‌ها آغاز می‌شود.

لوله شیشه‌ای را گرم می‌کنیم و به فرم دلخواه مشتری شکل می‌دهیم.

سپس هوای درون آن را تخلیه و در فشار کمتر از یک میلیمتر جیوه با گاز موردنظر پر می‌کنیم. الکترودها را در دو طرف لوله نصب می‌نماییم. سپس الکترودها را به ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ متصل می‌کنیم، تابلو نئون به‌وسیله بمباران الکترون‌ها شروع به درخشیدن می‌کند.